درمان آرتروز با فیزیوتراپی

درمان آرتروز با فیزیوتراپی

درمان آرتروز با فیزیوتراپی – آیا فیزیوتراپی برای درمان آرتروز کارایی دارد؟ استئوآرتریت (OA) که با نام عمومی آرتروز نیز شناخته می شود، نوعی التهاب دردناک در مفاصل است که نتیجه برخی از حرکات بدن، سبک زندگی و عوامل ژنتیکی است و با افزایش سن پیشرفت می کند.

استئوآرتریت شایع ترین نوع آرتروز است که 56 درصد از استرالیایی های مبتلا به آرتروز، از آن رنج می برند.

استئوآرتریت در هر سنی می تواند بروز کند، اگرچه بیشتردر میان افراد بالای 45 سال شیوع دارد و 48٪ از مبتلایان آن را افراد بالای 50 سال تشکیل می دهند.

چه عواملی باعث بروز استئوآرتریت می شود؟

آرتروز شامل تغییراتی در کل مفصل، از جمله غضروف (لایه نرمی که انتهای یک استخوان را می پوشاند)، استخوان زیرین، رباط ها، تاندون ها و همچنین عضلات اطراف آن است.

پیشرفت آرتروز و تغییرات مفصل می تواند باعث درد و مانع حرکت آن شود.

همچنین شکل ظاهری مفصل ممکن است به دلیل ورم یا تغییر شکل استخوان های دو طرف مفصل، تغییر کند. (گاهی اوقات ممکن است حالت طبیعی خود را از دست بدهد).

تعدادی فاکتور شناخته شده وجود دارد که با ایجاد استئوآرتریت در ارتباط هستند، از جمله سیگار کشیدن، چاقی، عدم تحرک جسمی، تغذیه نامناسب و ژنتیک.

ورم مفاصل بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت یا ملیت می تواند بر همه افراد تأثیر بگذارد.

علائم آرتروز می تواند کیفیت زندگی یک فرد را تحت تأثیر قرار دهد و باعث ناتوانی، محدودیت های جسمی و پریشانی عاطفی و روانی مرتبط با آن شود.

میزان هزینه های قتصادی مرتبط با این بیماری نیز بسیار چشمگیر است و در استرالیا سالانه حدود 23.9 میلیارد دلار برای مراقبت ازمبتلایان به آرتروز هزینه می شود.

چگونه می توان آرتروز را تشخیص داد؟

علائم آرتریت در هر شخص با توجه به نوع آرتروز فرد و میزان شدت آن متفاوت است.

شایع ترین علائم شامل موارد زیر است:

• درد مفاصل
  • سفتی مفصل
  • سایر علائم مفاصل می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • قرمزی
  • احساس حرارت در مفصل
  • ورم

همچنین ممکن است افراد به دلیل آرتروز احساس خستگی یا ناراحتی کنند.

در مراحل اولیه، بیشتر افراد به ویژه در هنگام صبح دچار سفتی مفاصل یا درد خفیف می شوند.

با وخیم تر شدن علائم، به همراه افزایش درد تورم نیز رخ می دهد.

در مراحل انتهایی، مفاصل بزرگتر شده و ممکن است از نظر ظاهری متفاوت به نظر آیند.

همچنین ممکن است در انگشتان دست برجستگی های استخوانی به نام گره های هبردن ایجاد شود.

آرتروز می تواند توسط یک پزشک متخصص یا یک فیزیوتراپیست تشخیص داده شود. روند تشخیص شامل معاینات فیزیکی و بررسی علائم است.

تصویربرداری به کمک اشعه ایکس نیز می تواند جهت بررسی فضای مفصل بین استخوان ها و تعیین میزان از بین رفتن غضروف و سنجش شدت بیماری مفید باشد.

انواع متداول آن شامل آرتروز زانو و آرتروز مفصل ران است.

فیزیوتراپی آرتروز

فیزیوتراپیست می تواند برای کنترل علائم آرتروز، توصیه های ارگونومی و راهکارهایی جهت انجام فعالیت های روزمره و همچنین تمرینات تقویتی برای بهبود درد و عملکرد مفاصل و مشاوره عملی ارائه دهد.

آتل  برای محدود کردن حرکت و فراهم کردن پشتیبانی و موقعیت مناسب مفاصل می تواند مفید باشد.

همچنین گرما و ماساژ درمانی در کاهش و تسکین درد مفاصل و عضلات سفت موثر هستند.

تمرینات تقویت کننده، هنگامی که درد بیش از حد باشد، اضافه می شوند، اما جهت جلوگیری از تحریک بیشتر ناحیه آسیب دیده، اغلب باید به تدریج انجام شوند.

بخش مهمی از کنترل علائم آرتروز، تغییر شیوه انجام یک فعالیت خاص است. این کار باعث کاهش استرس در مفاصل دردناک می شود.

فیزیوتراپیست قادر است در مورد انجام فعالیت های روزمره به شما مشاوره ارائه دهد و تجهیزات کمکی مناسب را توصیه کند.

میزان تاثیر فیزیوتراپی در آرتروز چقدر است؟

طبق یک گزارش اخیر، شواهد امیدوار کننده ای در مورد درمان های محافظه کارانه برای استئوآرتریت دست وجود دارد.

یک مطالعه جدید نشان داد که فیزیوتراپی در کاهش درد و بهبود عملکرد و کیفیت زندگی افراد مبتلا به آرتروز دست مؤثر است.

همچنین مشاهده شد که ترکیبی از درمان های فیزیوتراپی به جای یک نوع درمان مؤثرتر بودند.

به دلیل کیفیت پایین مطالعات انجام شده، شواهد کمی در مورد اثر بخشی تمرینات مخصوص دست برای استئوآرتریت وجود دارد.

چه کارهایی در خانه می توان انجام داد؟

استراحت بهترین درمان برای درد و تورم مفصل است.

در صورت احساس گرما در مفصل، تورم و درد، از کمپرس یخ استفاده کنید.

اگر مفصل مورد نظر دردناک است اما گرم یا متورم نیست، کمپرس گرم به شکل حمام آب گرم یا کیسه آب گرم می تواند مفید باشد.

ازانجام فعالیت هایی که موجب افزایش درد می شوند خودداری کنید.

هنگامی که درد بهبود یافت، می توانید برخی تمرینات ملایم را جهت بهبود حرکت مفاصل و کاهش سفتی آنها شروع کنید.

به عنوان مثال، اگر مبتلا به آرتروز مفاصل انگشتان هستید، می توانید انگشتان خود را کاملا صاف کرده و سپس انگشتان خود را در حالت کاملا مشت شده خم کنید و این حرکت را چند بار تکرار کنید.

تمرینات باید با تکرار کم انجام شوند.

افراد غالباً با تمرین بیش از حد به خود آسیب می زنند و فکر می کنند این امر به بهبود آنها کمک می کند.

اگر مطمئن نیستید که چه تمریناتی مناسب شما است و چند بار در روز باید آنها را انجام دهید، با فیزیوتراپیست خود صحبت کنید.

چه مدت زمان جهت بهبودی نیاز است؟

درمان این بیماری شامل کنترل علائم است.

باید سعی کنید در هنگام درد استراحت کنید. گاهی اوقات جهت احساس راحتی بیشتر ممکن است چندین روز تا هفته ها نیاز به استراحت باشد.

در طول دوره ای که دردتان زیاد میشود، از داروهایی که پزشک معالج تجویز کرده استفاده کنید، مرتب استراحت کنید و از فعالیت هایی که درد شما را افزایش می دهد، خودداری کنید.

فعالیت های خود را از قبل برنامه ریزی کنید. و از مفاصل بزرگتر و سالم خود برای انجام کار استفاده کنید.

اگر بهبودی حاصل نشد، برای کنترل بیشتر علائم به پزشک متخصص و فیزیوتراپیست خود مراجعه کنید.

فیزیوتراپی جیحون فیزیوتراپی جیحون تهران فیزیوتراپی خوب کارون
فیزیوتراپی غرب تهران فیزیوتراپی کارون تهران فیزیوتراپی منطقه ۱۰

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین